KPN toestellease verplicht?!?! Emailtje

Door liberque op maandag 27 augustus 2012 15:21 - Reacties (24)
Categorie: -, Views: 9.996

Geachte,

Na ruim 10 jaar tijd is het weer zo ver: ik mag weer eens verlengen. Een toestel heb ik niet nodig aangezien ik net een Galaxy SIII gekocht heb, maar een redelijke hoeveelheid internet (2500mb) is wel nodig. Daarnaast bel ik zo'n 240 minuten per maand. Nu bieden jullie 2 abonnementsvormen aan: sim-only en kpn instap.

Met Sim-only zou ik gelet op de belminuten KPN Bel-SMS-Web 275 SIM-Only moeten pakken, maar ik krijg daar maar 400mb internet bij. Vul ik dit aan tot 2500mb dan ben ik voor het abonnement 26,50e kwijt en moet ik 2100mb a 0,10e bijkopen: hetgeen een totaal maakt van e236,50 per maand. Pak ik het duurste abonnement met 1500 bel minuten en 1000mb internet dan zou ik als ik 2500mb internet wil verstoken zelfs over de 250,- per maand uitkomen.

Kies ik echter KPN Mobiel Instap met 250 belminuten en 2500MB data dan ben ik per maand 45e per maand kwijt.. Sterker nog: de eerste 12 maanden zou ik dan slechts 22,50E betalen. Alleen... Daar ben ik verplicht een toestel te leasen...

Uw collega's vertellen mij dat ik dan maar het goedkoopste toestel van 5e per maand moet pakken.. dit 2 jaar in een la moet leggen en daarna moet terug sturen en dat vind ik nogal vreemd.. Sterker nog: ik vind dat kapitaalverkrachting.

Als de toestellease-constructie is bedoeld om de klant op de werkelijke kosten van de abonnementen te wijzen en om alles duidelijker te maken; hoe komt het dan dat de SIM-only abonnementen berhaupt nog bestaan? Hoe kan het daarbij dat zonder toestel je met een sim-only tot wel 5 keer duurder uit ben...? En waarom zou je iemand verplichten om een toestel te leasen wat ze niet gebruiken?

Het woordje koppelverkoop komt hierbij in mij op en ik voel me als klant nu echt besodemieterd. Immers, vroeger werden toestellen gesubsidieerd door het abonnement; maar het lijkt er nu op dat de abonnementen gesubsidieerd worden door de toestellen.

Graag verneem ik daarom van u waarom ik verplicht word een toestel te leasen en waarom het zo is dat indien ik er voor kies om niet te leasen ik tot wel 5 keer zoveel mag betalen per maand.

Alvast bedankt voor uw antwoord,

Liberque

Volgende: Avast: will the real virus please stand up... please stand up.... 01-'16 Avast: will the real virus please stand up... please stand up....
Volgende: Gebruik IPv6 ipv IPv4 anders ben je NAT 01-'11 Gebruik IPv6 ipv IPv4 anders ben je NAT

Reacties


Door Tweakers user DylanE, maandag 27 augustus 2012 15:24

geweldig! frustraties lopen altijd hoog op met het schrijven van zon brief! Het had misschien iets netter gemogen maar, je hebt je punt in ieder geval gemaakt! ;)

Door Tweakers user Johnny, maandag 27 augustus 2012 15:26

Ik zou je tijd niet verspillen met het proberen te communiceren met KPN. Ik kreeg er in ieder geval geen zinnige antwoorden uit, ook in de KPN-winkel niet. Het enige advies dat ik heb is zo ver mogelijk wegblijven van dit bedrijf, er geen geld aan geven en hopen dat ze hun dienstverlening verbeteren, of simpelweg ophouden te bestaan.

Door Tweakers user 63996, maandag 27 augustus 2012 15:30

ja, je bent verplicht er 1 te leasen. Mijn tip, koop gewoon een toestel. Goedkoper op termijn en neem sim only erbij

Door Tweakers user didierstouten, maandag 27 augustus 2012 15:33

@Soulmaster, hij heeft al een toestel. Hij wil ook een simonly echter zijn dan de abo kosten met 2500 mb internet buiten proporties in vergelijking met een abo inclusief een geleased toestel.

Door Tweakers user liberque, maandag 27 augustus 2012 15:35

Soulmaster: Dat is juist het punt... Ik heb mijn toestel gekocht zonder abonnement... Ik heb dus geen toestel nodig. Neem ik daarom Sim-Only bij KPN dan ben ik over de 200,- euro per maand kwijt voor 250minuten en 2500mb internet. Zou ik echter een toestel leasen dan zou ik slechts 50e per maand kwijt zijn (de eerste 12 maanden 27,50 euro). Dus ik moet verplicht 120,00 euro uitgeven aan een toestel wat ik nooit gebruik of anders ruim 1800,- euro in twee jaar extra betalen omdat ik geen toestel erbij neem.

In short: Omdat ik GEEN toestel wil kost me dan ruim 1800,- euro per 2 jaar meer.

Door Tweakers user mrhooch, maandag 27 augustus 2012 15:42

Beste Liberque,

Allereerst vind ik het zeer knap dat je 2,5GB aan data verstookt. Wat doe je ermee :) .

Maakt verder niet uit. Zelf werk ik in de telecom en als je KPN vragen steld omtrend deze abonnementen weten ze de antwoorden zelf ook niet. Sterker nog we moeten als dealer nog steeds bepaalde formulieren ontvangen om het abonnement wat al 4 weken op de markt is te kunnen afsluiten.

Advies: Neem zo'n lease contract met zo'n el cheapo toestel. Gooi je trots en toestel in de kast en trek hem over 2 jaar weer uit het stof en lever hem in.
Jou voordeel: Een hoop 中中中中中中中中中. KPN zijn voordeel 0.

Ben het 1000% met je eens dat je als consument bedonderd word. Maar ja dat gebeurt in NL continu. Denk aan benzine\sigaretten in vergelijking met het buitenland.

Sterkte en geniet van je mooie SIII.

Mrhooch

Door Tweakers user h2bzeit, maandag 27 augustus 2012 15:42

Je kan ook kijken naar een provider dat niet KPN is. Ik heb wel mijn twijfels of het echt veel gaat uitmaken.

Door Tweakers user Jarrean, maandag 27 augustus 2012 15:51

Mag ik vragen waarom je per se KPN als provider wilt? Aan de prijs of klantvriendelijkheid kan het niet liggen als ik je brief lees.
Ik verwacht dat je aan het netwerk gehecht bent, in dat geval zou je ook een provider als simyo of telfort kunnen overwegen welke ook op het KPN netwerk opereren.

Door Tweakers user mrhooch, maandag 27 augustus 2012 15:56

Jarrean,

Je hebt gelijk dat die 2 op het KPN netwerk opereren.
Maar als een telefoon en bereik belangrijk voor je is. Bijv. door je werk. Zou je niet slim bezig zijn om dan naar een telfort of simyo over te stappen. Mochten er problemen zijn op het netwerk van KPN lig je met een sub-provider het eerst van de mast af.

Voor dat kleine beetje geld geen risico lopen is mijn motto.

Mrhooch

Door Tweakers user Rowdy.nl, maandag 27 augustus 2012 16:01

Toestellen van categorie A kosten je geen cent...? (ik ben het wel met je eens dat het onzin is, maar goed)

En verder, waarom in godsnaam KPN? Veel meer (betrouwbare) providers aanwezig, de vast goedkoper/minder rara zijn als KPN met hun leases...

Door Tweakers user Denskie, maandag 27 augustus 2012 16:01

eerst vind ik het heel knap dat je 2.5GB buiten je wifi gebruik om verstookt. Ik doe daar bijna 1 jaar over om dat te halen.

daarnaast is het gewoon zo dat de sim-only abbo's duurder zijn met een grote internetbundel.
het beste neem toch die telefoon en leg je hem weg

of je moet van provider wisselen, al is dat meestal geen optie en dit lijkt me voor jou ook niet.

Maar dit zie je overal, 3 spijkerbroeken voor 30,- en 2 voor 35,-
waarom het niet anders kan? dat weet niemand.

Door Tweakers user i-chat, maandag 27 augustus 2012 16:13

@ Jarrean, als ik vergelijk wat mijn zus telfoort en mijn broer kpn aan dekking hebben dan is mijn broer met een nokia E (7x series) toch aanzienlijk beter af dan mijn zus met een nieuwer nokia toestel (ik weet niet exact welke het was...

in ieder geval kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat ondanks het 'zelfde' netwerk die budget providertjes toch flink in service en dekking inleveren..

... maar deze houding tekend wel kpn en trouwens ook vodafone...

ik gok dat het een jullie naaien ons wij jullie harder streek is om terug te vechten tegen alle telecom regeltjes...

helaas valt daar NIETS tegen te doen, omdat onze vrienden van de VVD het zo'n goed idee vonden om alle staats bedrijven in een handen te laten vallen van 'prive personen met grijpgrage klauwtjes'

of het nu om de zorg gaat, de energie en nutsbedrijven of comunicatie middelen ... men weet het in denhaag zo te draaien dat er een paar mensen stinkend rijk van kunnen worden, de hele boel dan laten stikken, tot de hele samenleving het kotsbeu is en de boel voor veel te veel wil terugkopen... mark my words...

Door Tweakers user Jarrean, maandag 27 augustus 2012 16:17

i-chat schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 16:13:
@ Jarrean, als ik vergelijk wat mijn zus telfoort en mijn broer kpn aan dekking hebben dan is mijn broer met een nokia E (7x series) toch aanzienlijk beter af dan mijn zus met een nieuwer nokia toestel (ik weet niet exact welke het was...

in ieder geval kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat ondanks het 'zelfde' netwerk die budget providertjes toch flink in service en dekking inleveren..
Weet je zeker dat dit niet aan de telefoon zelf ligt? Als ik en mijn broertje hetzelfde doen (allebei een ZTE blade, de een telfort en de ander kpn) hebben we beiden evenveel bereik. Mijn vader met zijn oude nokia heeft (met kpn) dan weer erg weinig bereik.
Ik geloof niet dat er qua netwerk een verschil tussen kpn of de digitale providers is.
Ook in het geval van storing merk ik hier niets van.

Door Tweakers user Quindor, maandag 27 augustus 2012 16:26

Ik heb zelf onlangs ook voor deze keuzes gestaan. Er zitten nog meer addertjes onder het gras dan je al schrijft. Het Sim-only abonnement is namelijk maar 2.0/0.1 Mbit en de abo vorm vanaf 1000MB 7.2/2.0 Mbit!

Uiteindelijk, na vele providers vergelijken met mijn wensen (600 bel minuten + minimaal 1000MB met snel internet) toch bij de KPN uitgekomen aangezien de totaal prijs in 2 jaar alsnog minder is dan bij een ander. Ook inclusief de toestel lease van 5 euro p/m. Die ligt nu netjes in de la, klaar.

In combinatie met de hoge snelheid is er NIEMAND die het voor dezelfde prijs kan leveren.

Wel ben ik enigszins biased voor het KPN netwerk aangezien ze naar mij mening het beste netwerk hebben. Ook krijg je (als je het in de winkel koopt) spotify 12 maanden gratis + 500MB extra data te goed.

Totaal prijs voor 2 jaar, 600 min, 1000MB + 500MB (spotify premium 2 jaar), hotspots, etc. etc. = 1050 euro. Laat je spotify (en de 500MB extra per maand) gaan dan scheelt dat 120 euro. Prijs per maand geen idee, die bestaan alleen maar om de consument te misleiden, het enige interessante is wat het uiteindelijk in 2 jaar kost, NIETS anders dan dat.

Zoals hierboven al genoemd, er zijn providers die in de buurt komen van hetzelfde bedrag, maar dan bijvoorbeeld met trager internet of andere voorwaarden waar ik niet op zit te wachten. KPN is ook de enige waarbij je je abonnement naar benden mag bijstellen zonder extra kosten.

Vergelijk alles goed, zoek naar de kleine lettertjes en bouw je eigen excel sheet. Dat is de enige manier om uiteindelijk tot een juiste keuze te komen. Ook is dit overzicht op bellen.com erg handig. De enige partij die het WEL snapt (2 jaar totaal prijs weergeven).

p.s.
Om eventjes nog erbij te vermelden, ik vind het leasen van zo'n toestel ook gruwelijk dom. Ik wil dat ding helemaal niet (Heb ook een SGSIII), maar je bent het toch verplicht. Raak je hem kwijt, tjah, dan moet je nog MEER dokken dan je elke maand al deed...... Beetje jammer, maar goed, dus wel de goedkoopste inclusief die 5 euro extra per maand voor zo'n toestel.

p.p.s. Mij werd in de winkel verteld dat het sim-only aanbod van KPN nog niet vernieuwd is maar de abonnementen al wel. Sim-only is eind dit jaar aan de beurt om veranderd te worden.

[Reactie gewijzigd op maandag 27 augustus 2012 16:37]


Door Tweakers user liberque, maandag 27 augustus 2012 16:53

Om even de 2 meest gestelde vragen te beantwoorden:

Hoe kom ik aan een verbruik van 2.5GB per maand:
----------------------------------------------------------------------
Welnu momenteel heb ik een Fast Internet abonnement van KPN voor 3,75e per maand. Dit abonnement is beperkt tot 1mbit/s en heeft sinds 2 maanden opeens een FUP limiet gekregen van 2GB per maand. Sedert 2 maanden krijg ik dan ook waarschuwings-smsjes van KPN: Je zit op 50%, je zit op 75% etc. etc.. Als ik nu ga kijken zit ik aan 1840MB met nog 4 dagen te gaan. Ik zou dus wellicht met 2GB toe kunnen komen, maar ik wil helemaal geen rekening houden met hoeveel ik verplaats.

Dit is dan ook direct de reden dat ik zoveel verplaats. Gooi ik 50 nummers op Spotify en ik ga de direct de deur uit dan gaat mijn GSM braaf zitten downloaden. Zit ik op het strand en iemand vraagt hulp voor zijn PC dan start ik Teamviewer op mijn gsm... Verveel ik me als bijrijder dan ga ik Youtube video's downloaden/bekijken... en zit ik ergens internet te fixen en ik moet iets downloaden dan doe ik dat wel via mijn GSM. Heeft een applicatie een update nodig: ga je gang. Ik wil daarbij niet kijken of ik mobiel internet of Wifi gebruik... ik betaal voor Mobiel Internet en ik wil heus wel iets meer betalen omdat ik >2000mb verbruik.. maar ik wil er dan ook wel het gemak van hebben.

Nu kan ik het abonnement ook stilzwijgend laten verlengen... en dus 3,75e per maand (het was 15e per maand, maar destijds kreeg je je leven lang korting) blijven betalen voor 2GB. Maar ik geef toe dat ik veel verplaats en ben bereid ervoor te betalen... besides ik wil sneller dan 1mbit .. echter 250+ euro per maand terwijl het ook voor 45e per maand kan gaat me te ver.

Waarom KPN?
--------------------
Hier in Terneuzen en eigenlijk het grootste deel van Zeeuws-Vlaanderen is KPN gewoon de provider met het beste/meeste bereik. Providers als Vodafone en T-Mobile bieden in hier in het centrum van de stad niet eens binnenhuis dekking en bij een virtual provider weet je niet wat je hebt/krijgt. Zo had ik ruim 2 jaar geleden voor mijn schoonmoeder een 'Simpel' abonnement afgesloten omdat Simpel gebruik maakte van het KPN netwerk en na een half jaar besluit Simpel te stoppen met KPN en door te gaan met T-Mobile. T-Mobile heeft echter bij mijn schoonmoeder geen dekking en dus kon ze het simkaartje waarvoor ze 2 jaar van te voren had betaald weggooien. Dus sorry, maar een Simyo ed. kan ik hierin ook niet vertrouwen.

Door Tweakers user itlee, maandag 27 augustus 2012 18:14

ik heb er even over nagedacht maar ik heb heeeeeel vroeger bij belcompany gewerkt en het werkt als volgt.

vroeger had je abonnement voor fictief bedrag 50 euro per maand.
je kreeg een telefoon naar keuze.

hoe werkt dat?
de provider betaalde een fee aan de telefoon leverancier. zegge 600 euro.

dus kpn moet jou 12 maanden 50 eu afhandig maken om 600 euro terug te verdienen van het geleverde toestel. jou belminuutje leverde netto geld op voor KPN. dus belde je 10 euro per maand heeft kpn 120 euro omzet gehaald bij jou het eerste jaar.

ok nu de huidige constructie met kpn naai lease...

de 600 euro voor jou abonnementje blijft over want die hoeft kpn niet meer weg te geven in vorm van een telefoon....want die betaal je nu zelf.

dus neem je een galaxy sIII kost die 25 euro per maand voor een contract van 2 jr. is 600 euro.

kpn inkoop gok ik voor een galaxy sIII rond de 350 euro ex btw (zwarte markt galaxy S3 kost daar 490 in btw.) maar verkoop aan jou voor 600 eu die telefoon. dus ze maken nu winst in plaats van eerst geld weggeven,...en dan moeten terugverdienen.

conclusie, ze hebben de kickbackfee die ze betalen aan een telefoonboer of telefoonwinkel nu niet meer hoeven uit te keren maar financieren ze niet alleen de telefoon maar verdienen ook extra op jou belminuutjes...daarom kunnen ze onbeperkt bellen voor 30 euro doen,...omdat dat niet 30 euro is maar misschien wel het dubbele als je het doorrekent.

sterker nog op deze manier financieren ze ook het sms verlies,...want iedereen gebruikt whattsapp.....

ik hoop dat iedereen m begrijpt, misschien wat lastig uitgelegd, maar ik weet dat belcompany voor elke abootje (en elke belwinkel) vroeger dikke pecunia uitgekeerd kreeg van de provider. daarom konden al die winkels jou een gratis telefoon geven en nu betaal je die en zelf en je betaald je bel minuut en een abonnements prijs,...dus 3x winst voor de heren kpn.

en last but not least, hoeveel mensen vergeten hun contract op te zeggen na 2jaar, en ligt dat toestel 4 jaar in de la,....je blijft dan gewoon je lease prijs doorbetalen of wat als je telefoon kwijt raakt/kapot gaat kan je t nog vergoeden middels een boete ook.

slimme jonges die kpn,....eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeehheeeeeeeeee........

Door Tweakers user woekele, maandag 27 augustus 2012 18:21

Als Simpel overgaat van KPN naar T-Mobile mag je gewoon je geld terug hoor. Ze veranderen iets in jouw nadeel.

Door Tweakers user liberque, maandag 27 augustus 2012 18:34

@Woekele: Dat zou je mogen verwachten maar dat is dus niet het geval. Staat ook duidelijk in hun AV dat Simpel jou telefoondiensten levert ipv. "Simpel levert jou telefoondiensten via...". Zolang ze maar telefoondiensten leveren maakt het niet uit met wie zij een contract hebben. Is daardoor opeens je bereik ruk dan gelden de AV van Simpel en niet van T-Mobile noch KPN. M.a.w. je kan daar dus niks tegen beginnen. Sterker nog: dit stond ook duidelijk gecommuniceerd toen ze de migratie aankondigden: "Dit is geen geldige reden om uw contract te ontbinden.. zie AV punt bla bla bla bla" en geloof me: ik heb dit destijds uitgezocht.

Door Tweakers user thefal, maandag 27 augustus 2012 19:00

Met Sim-only zou ik gelet op de belminuten KPN Bel-SMS-Web 275 SIM-Only moeten pakken, maar ik krijg daar maar 400mb internet bij. Vul ik dit aan tot 2500mb dan ben ik voor het abonnement 26,50e kwijt en moet ik 2100mb a 0,10e bijkopen: hetgeen een totaal maakt van e236,50 per maand. Pak ik het duurste abonnement met 1500 bel minuten en 1000mb internet dan zou ik als ik 2500mb internet wil verstoken zelfs over de 250,- per maand uitkomen.
Waar haal je dit vandaan? Als ik op de site kijk zie ik het abbo van 26,50 waarbij je 400MB krijgt. Vervolgens kan je een bundel kopen van 250MB extra voor 5 euro.

Kosten: 31,50
Nog te gaan: 1850MB

Vervolgens kost internet 2 cent per MB

Kosten: 31,50+0,02*1850=68,50
en daar krijg je 6 maanden nog 14 euro terug en waarbij je minder betaalt als je minder internet gebruikt, kijkende naar jouw ituatie zal de prijs dus vaak lager zijn dan dat bedrag
Nog steeds geen redelijk bedrag, maar 236,50?!?

Door Tweakers user Redsandro, dinsdag 28 augustus 2012 00:42

Heerlijk, zo'n brief lezen!
Jammer dat ik me niet kan subscriben voor updates. :D

Door Tweakers user Jarrean, dinsdag 28 augustus 2012 12:40

Ik snap je reden tov virtuele providers wel, maar zou het niet beter zijn een om een abo te nemen wat per maand opzegbaar is dan? Wijzigen ze iets wat je niet aanstaat ben je in no-time weg.

Door Tweakers user Mad-Monkey, dinsdag 28 augustus 2012 19:01

Soulmaster schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 15:30:
ja, je bent verplicht er 1 te leasen. Mijn tip, koop gewoon een toestel. Goedkoper op termijn en neem sim only erbij
lees je het artikel nou gewoon niet voor je reageert?

OT: als je toch simonly wilt zijn er dan geen andere diensten met een normaler aanbod want het aangeboden internet is inderdaad wel erg weinig in verhouden tot de belminuten

Door Tweakers user ThomasSchrader, woensdag 29 augustus 2012 08:48

Kijk eens naar Hi voor 30 euro heb je 2000mb 14Mb/s(eerste 6 maanden spotify gratis +500mb), 3000 sms en 3000 min bellen van hi naar hi of van hi naar mtv.

Neem daar vervolgens 150 min voor 10 euro bij of 300 min voor 15 euro bij en je zit op 40 of 45 euro per maand. En daar krijg je nog eens 50% korting op het eerste jaar. Dus voor gemiddeld 30 of 32,50 per maand ben je klaar!

Hier zit dan een lease toestel bij, een Samsung Galaxy Y zonder extra kosten. En mocht er wat met je SIII zijn kan je tenminste gebruik blijven maken van je contract.

Owja en geen aansluitkosten want je bent al klant van KPN.

Succes!

p.s. ga je buiten de 2500mb betaal je niks bij! alleen je snelheid gaat drastisch omlaag tot het einde van de maand.

[Reactie gewijzigd op woensdag 29 augustus 2012 08:50]


Door Tweakers user GrooV, donderdag 30 augustus 2012 09:57

Gratis spotify actie is afgelopen

Reageren is niet meer mogelijk